El 2009 cerró como el año de Twitter. A pesar que Facebook sigue creciendo con más fuerza, fue esta plataforma la que generó más expectativas en los medios y especialmente en los diarios. No sólo porque el público de Twitter es de más edad, sino porque abrió nuevas formas de crear y nutrir comunidades y, además, revitalizó el flujo noticioso. Este nuevo “entorno social” se ha convertido en un lugar de posicionamiento para los diarios y el resto de los medios. No sólo por el beneficio que genera el flujo de sus contenidos, también por el manejo de tiempo real. Aunque no hemos vistos mucha creatividad en los medios locales (quienes prefieren darle espacio al robot que a la interactividad) es evidente que las elecciones presidenciales han sido una buena oportunidad para ensayar el trabajo en tiempo real y la colaboración de la comunidad. Aún en periodo de crecimiento (Cooperativa tiene 8.400 followers, Emol 10.048 y La Tercera 6.258) los medios deberán aprovechar que Twitter provoca incertidumbre con mucha de la información que produce y son los diarios y la TV los que deben llenar ese vacío. Pero sin feedback, sin capacidad de responder las dudas de su comunidad, sin filtrar distintos tipos de necesidades, es poco probable que levanten algún tipo de pasión entre sus seguidores. A continuación un ranking de las 100 fuentes noticiosas más importantes en Twitter.
•We were able to find multiple Twitter accounts for all of the top 100 newspapers using common sense searching techniques. However, only 62% of the newspapers included links to at least one of their accounts from their website. In many cases, these links were buried on the site and difficult to track down. In addition, this means 38% of the newspapers are actively using Twitter, but haven’t yet integrated their presence with their website in even a minimal way.
•56% of newspapers maintained a directory of their Twitter accounts on their website. This directory from the Los Angeles Times is a good example of the form these listings usually took. Many of these directories were quite extensive, listing dozens of accounts.
•Of the 300 Twitter profiles we looked at in depth, the average account had 17,717 followers and followed back 1,470 other users. However, if you remove the four accounts we looked at that had over 100,000 followers, the average number of followers drops to a much more modest 3,447 users.
•The Twitter profiles of the newspapers send out an average of 11 tweets per day. Tweet frequency varies from 1.1 (The Boston Globe’s Big Picture, The Denver Post’s Woody Paige, and The Akron Beacon Journal) to 95.5 tweets/day (The Boston Herald).
•51% of Twitter accounts were updated primarily through Twitter’s web interface. The next most popular method with 28% was Twitterfeed, which is a service that automatically posts updates to Twitter accounts via RSS feeds. The remaining 21% of accounts were updated via a variety of other Twitter tools such as Tweetdeck and Hootsuite. This indicates that the vast majority of Twitter accounts (around 70%) are updated by staff members as opposed to a simply being an automated feed.